ЗапорiжАудит
ЗапорiжАудит.Податки.Право
аудиторськi фiрми

Середа, 18.07.2018, 00:31

27.12.2017 г.

Проект обращения к авторам законопроекта № 7142,
к Верховной Раде Украины, к Президенту Украины

На Запорожском городском Координационном Совете по поддержке предпринимательства был рассмотрен законопроект № 7142 от 27.09.2017 года о внесении изменений в НКУ, авторами которого являются народный депутат от г. Запорожье Фролов Н.А. и другие. Этот законопроект вызвал в бизнес-среде активное недовольство, так как им в очередной раз власть попыталась усложнить жизнь малому бизнесу. Его принятие может привести к ликвидации множества предпринимателей. Мы не остались в стороне от дискуссии по этому законопроекту. По решению Координационного Совета нами был подготовлен проект обращения к авторам законопроекта, к Верховной Раде Украины, к Президенту Украины, который мы и публикуем.

С уважением, В.М. Билюшов

Проект

Звернення

Запорізька міська Координаційна рада з питань розвитку підприємництва, розглянувши на позачерговому засіданні проект Закону України від 27.09.2017 р. № 7142 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо заходів з детінізації обігу товарів та послуг», дійшла висновку про недоцільність прийняття такого законопроекту з наступних підстав.

Обґрунтуванням необхідності прийняття цього законопроекту, на думку авторів, є боротьба з тіньовим обігом товарів та  готівкових коштів.

Посилаючись на дослідження Мінекономрозвитку, автори законопроекту вірно зазначають, що частка тіньової економіки в Україні складає близько 50 %. Однак, ними помилково як головну проблему зазначено «внутрішній офшор» - застосування спрощеної системи оподаткування для мінімізації видатків. При цьому, як свідчить дослідження Інституту соціально-економічної трансформації  «Порівняльний аналіз фіскального ефекту від застосування інструментів ухилення/уникнення оподаткування в Україні», питома вага офшорних схем шляхом переміщення прибутку до низькоподаткових юрисдикцій у тіньовій економіці становить близько 40 %, а схеми із застосуванням спрощеної системи оподаткування – не більше 8 %. Таким чином, законотворці залишають поза увагою головну складову тіньової економіки України, запроваджуючи значні обмеження щодо застосування спрощеної системи оподаткування.

Виходячи із цих посилань законопроектом фактично вводиться контроль за витратами суб’єктів системи спрощеного оподаткування шляхом здійснення перевірок за оприбуткуванням ними придбаних товарів (робіт, послуг). Для цього вводиться обов’язкове застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО) навіть всупереч нині діючої норми про незастосування РРО, якщо дохід платника єдиного податку не перевищує за рік 1 млн. грн.

При цьому норми щодо оприбуткування товарів пропонується включити до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», предметом якого є регулювання застосування РРО, а не відносин із оподаткування.

Введення контролю за витратами суб’єктів системи спрощеного оподаткування тим чи іншим способом взагалі вихолощує саму сутність спрощеної системи оподаткування, яка базується на тому, що оподаткуванню підлягають доходи від підприємницької діяльності, але аж ніяк не витрати на її ведення.

Якщо держава не згодна з тим, що щодо деяких видів підприємницької діяльності не можуть застосовуватися умови спрощеного оподаткування, то ці питання необхідно регулювати у іншій спосіб, наприклад, шляхом зазначення у переліках, що вказані у ст. 291 Податкового кодексу України (ПКУ). Регулювання у такій спосіб не потребує взагалі прийняття цього законопроекту № 7142 з притаманними йому чисельними неузгодженнями з іншими діючими законами та навіть з Конституцією України.

Відмітимо лише, що зміни такого роду повинні бути економічно обґрунтовані, цього цей законопроект нажаль не містить. Авторами законопроекту взагалі ніяким чином не обґрунтовані економічно зміни щодо площі торгівельного об’єкту торгівля в якому повинна здійснюватися виключно з використанням РРО та виключно усіма підприємцями (у тому числі, і тими, що діють повністю легально та не мають зв’язків з власниками помешкань чи бізнесу, який використовує спрощену систему для зловживань).

До речі, у зараз діючої редакції п. 291.4 ст. 291 ПКУ  встановлено, що підприємці, які: «здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння належать виключно до третьої групи платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, встановленим для такої групи». Але законопроектом чомусь пропонується дозволити їм діяльність не лише у третьої групі, але і у другої групі платників єдиного податку.

Вочевидь є дискримінаційними норми законопроекту (зміни до пп. 201.1.1 ст. 201 та п. 291.8 ст. 291 ПКУ), якими забороняється придбання товарів у осіб, що не є платниками ПДВ, та встановлюється стимули не постачати товари та послуги ФОП-ам, що не є платниками ПДВ. Це не можна оцінити інакше як втручання в господарську діяльність платників податків, що суворо заборонено діючим законодавством України, зокрема Конституцією України та Господарським кодексом України.

До норм, що ускладнюють ведення бізнесу можна також віднести зміни, що пропонуються законопроектом № 7142, які стосуються:

-  введення додаткових обов’язкових реквізитів до податкової накладної;

- новели щодо введення в обіг так званої фіскальної печатки та включення її до обов’язкових реквізитів розрахункового документу (і це при тому, що в України взагалі скасоване обов’язкове використання суб’єктами господарювання печатки);

- надання товарно-транспортним накладним (ТТН) та митним деклараціям статусу документів, на підставі яких повинно здійснюватися оприбуткування товарів, що не відповідає використанню цих документів цілям оприбуткування товарів ні по суті ані по їх статусу.  До того ж, у ТТН не повинна зазначатися ціна товару, а у митної декларації вказується митна вартість товару, яка може не відповідати цінам його придбання.

Зазначимо, що у зв’язку з планами прийняття в Україні закону, яким буде введений податок на виведений капітал замість податку на прибуток, доцільність новел, що пропонується законопроектом № 7142, ставиться під сумнів.

Що стосується використання законопроекту № 7142 у цілях боротьби з легалізацією та продажем контрабандних товарів, то зрозуміло, що потрібно боротися з контрабандою на митниці, а не в пунктах продажу товарів. Якщо не буде контрабандних товарів, то не буде і їх продажу ні суб’єктами спрощеного оподаткування, ані всіма іншими суб’єктами господарювання.

Окремо зазначимо, що також без будь-якого обґрунтування встановлюються значні штрафні санкції за порушення вимог, що пропонуються у законопроекті № 7142. Наприклад, відповідальність у запропонованої статті 122-1 ПКУ у розмірі 3400 грн. є фактично той самої відповідальністю, що вже встановлена у ст. 163-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, але у розмірі 85-170 грн., тобто збільшується в 20-40 разів А відповідальність за порушення норм Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» збільшується у 2 – 5 разів.

На підставі зазначеного вище, просимо не голосувати за прийняття  законопроекту № 7142 від 27.09.2017 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо заходів з детінізації обігу товарів та послуг».

Білюшов В.М., аудитор, заступник ППАФ «Запоріжаудит»

Погрібняк М.А., Голова науково-експертного центру з питань формування та реалізації регуляторної політики Запорізької обласної організації  Союзу юристів України

Форма входу

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Rambler's Top100 Украинский портАл Запорожье. Городской портал.