ЗапорiжАудит
ЗапорiжАудит.Податки.Право
аудиторськi фiрми

Вівторок, 24.10.2017, 09:41

25.03.2016 р.

Платникам податків загрожує чергова «халепа», на цей раз – акцизна

З 01.01.2016 р. в Україні відбулась чергова зміна податкового законодавства. Одним з елементів цих змін є зміна в оподаткуванні акцизним податком. Нажаль, ці зміни стосуються не лише суб’єктів господарювання, які виробляють чи реалізують підакцизні товари (у випадку, що розглядається – палива), а і усіх споживачів – юридичних осіб. Більш того, зміни у ПКУ вкупі зі змінами в інших нормативних актах можуть призвести (а на нашу думку – вже призвели) до зовсім небажаних наслідків практично для всіх юридичних осіб. Пояснимо, у чому річ та чому це сталося.

З 01.01.2016 р. у ПКУ з’явились нові:

- Платник акцизного податку – особа, яка реалізує пальне (пп. 212.1.15 ПКУ);

- Об'єкт оподаткування - операції з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пп. 213.1.9 ПКУ);

- Згідно пп. 215.1 ПКУ до підакцизних товарів належить пальне;

Таким чином, відповідно до цих норм з 01.01.2016 р. продаж вроздріб пального на АЗС оподатковується акцизним податком.

При цьому, відповідно до вимог пп. 216.9 ПКУ «Датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"».

Ст. 1 зазначеного Закону визначено термін «розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця».

Там же надається термін «розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, купівлі-продажу іноземної валюти, надрукований у випадках, передбачених цим Законом, і зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або заповнений вручну».

На виконання цього Закону ДПА України наказом ще від 01.12.2000 р. № 614 було затверджено Положення про форму та зміст розрахункових документів

Наказом від 21.01.2016 р. № 13 Мінфін України скасував цей наказ ДПАУ та затвердив своє аналогічне Положення про форму та зміст розрахункових документів. В цьому Положенні Мінфін врахував зміни у законодавстві, у тому числі і зміни у ПКУ, пов’язані з зміною оподаткування акцизним податком.

Як у Положенні ДПАУ, так і у Положенні Мінфіну встановлені обов’язкові реквізити, які повинні містити касові чеки, що видаються після проведення розрахункової операції. У п. 2 розділу ІІ Положення Мінфіну вказано (на відміну від Положення ДПАУ), що касовий чек повинен містити:

«для СГ роздрібної торгівлі, що здійснюють реалізацію підакцизних товарів та зареєстровані платниками акцизного податку (СГ, що зареєстровані платниками іншого податку, крім ПДВ), - окремим рядком розмір ставки такого податку, загальну суму такого податку за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкується назва такого податку. У реквізиті "Акцизний податок" його назва наводиться згідно з Кодексом. За потреби дозволяється використовувати скорочення».

У п. 3 розділу І цього Положення вказано, що «У разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий».

 Пунктом 15 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" встановлений обов’язок суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції, «надавати покупцю товарів (послуг) за його вимогою чек, накладну або інший письмовий документ, що засвідчує передання права власності на них від продавця до покупця з метою виконання вимог Закону України "Про захист прав споживачів"».

Ст. 15 Закону України "Про захист прав споживачів" передбачено, що продавець повинен надавати споживачеві повну та достовірну інформацію про товари. Але у наведеному у цієї статті переліку, що повинна містити інформація про товар немає згадки ні про ПДВ ані про акцизний податок.

Відмітимо, що у п. 15 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" вказано:

«Порушення цього правила (тобто невидача чеку покупцеві) тягне за собою відповідальність, передбачену зазначеним законом, але не може бути підставою для застосування до порушника адміністративних чи фінансових санкцій, передбачених законодавством з питань оподаткування».

Якщо уважно придивитися до статей 17 – 29 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", якими встановлюється відповідальність до продавців - суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції, то виявляється, що для них немає відповідальності за видачу чеку, який не відповідає встановленим вимогам, зокрема, якщо у цьому чеку не виділений окремим рядком акцизний податок.

Але, це є не аби яка проблема для споживачів. Річ у тому, що наявність фрази у  п. 3 розділу І Положення Мінфіну про те, що «У разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий», стовідсотково буде сприйматися податківцями на місцях як відсутність взагалі документу, підтверджуючого операцію.

А це автоматично призводить до нарахування податківцями податку на прибуток та ПДВ (немає документу на придбання товару – дивись преамбулу Положення), ПДФО та застосування штрафних санкцій по Указу Президента України № 436/95 за порушення касової дисципліни (здійснення виплат працівнику без наявності підтверджуючого витрати документу). Автор вже мав судові процеси, по аналогічним ситуаціям в умовах раніше діючого Положення ДПАУ, які закінчились на користь платників податків. Позитивні рішення  по аналогічним спорам є і досі (дивись, наприклад, ухвали ВАСУ від 03.06.2015 р. № К/800/15593/13 та від 04.11.2015 р. № К/9991/95521/11). Але, нажаль, це не надає впевненості у позитивному вирішенні спорів, що можуть виникнути зараз.

Положення Мінфіну, затверджене наказом від 21.01.2016 р. № 13, вступило в законну силу з 11.03.2016 р.  Але жодна АЗС в Україні досі не видає чеки з виділеним окремим рядком акцизним податком. Неясно взагалі, коли це може статися. На це є об’єктивні причини. Суб’єкти роздрібної торгівлі паливом не в змозі виконати ці вимоги, оскільки оподаткування акцизним податком є досить складним  та РРО, які ними використовуються, не налаштовані на виконання цих вимог. Навіть виробники цих РРО поки що не можуть врахувати встановлені ПКУ вимоги, такі як:

- врахування «плаваючого» курсу Євро (ставка податку встановлена в Євро на дату здійснення операції);

- перерахування об’єму палива в момент відпуску на об’єм палива при температурі 15 градусів Цельсію.

Нажаль, усі ці проблеми, на вирішення яких ніяким чином не може вплинути споживач, можуть ніяк не вплинути на поведінку податківців, які будуть перевіряти юридичні особи - споживачів  пального мабуть через рік – два – три, коли проблеми, сподіваємось, вже будуть вирішені. Але поки що усі підприємства у всієї Україні є заручниками чужої волі та порушниками законодавства, починаючи з 11.03.2016 р.

На думку автора, є лише один спосіб уникнути вищевказаних проблем, а саме – перейти на безготівкове придбання палива. Для цього необхідно укласти з постачальником палива договір, в якому передбачити умови здійснення заправки автомобілями на станціях мережі АЗС з обов’язковим обліком машин, дат, об’єму, виду палива, оформлення актів прийому-передання чи накладних на відпуск, здійснювати безготівкові розрахунки з ним.

Якщо це неможливо, або є період часу після  11.03.2016 р. до переходу на безготівкові розрахунки, в якому є такі «неправильні» чеки та виникне проблема з податківцями, звертайтеся до нас за допомогою. Як і завжди, є аргументи на користь платників податків.

З повагою, Аудитор В.М. Білюшов

Форма входу

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Rambler's Top100 Украинский портАл Запорожье. Городской портал.